Αφιέρωμα “ΟΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΑΝΔΗΜΙΑ”

 

Σημαντικοί άνθρωποι από τον χώρο του τουρισμού κατέθεσαν την δική τους άποψη για το άνοιγα του τουρισμό στην μετα-covid περίοδο.

tourismostalk.jpg

 
Αντώνης Στελλιάτος
Πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού
Ελληνικό Επαγγελματικό YACHTING σήμερα.

Με την τεράστια προσπάθεια του Πρωθυπουργού, των λοιμοξιολόγων , του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη και του Υπουργού Τουρισμού Χάρη Θεοχάρη και του ΕΟΤ, είμαι αρκετά αισιόδοξος ότι το 2021 θα είναι καλύτερη χρονιά για τον τουρισμό μας σε σύγκριση με το καταστροφικό 2020.

Όμως για να ανακάμψει το Ελληνικό Επαγγελματικό Σκάφος από την πραγματικά τραγική κατάσταση που έχει περιέλθει λόγω της πτώσης των Ναυλώσεων μέχρι και 95% κατά την διάρκεια του έτους 2020, θα πρέπει και το Κράτος να συμβάλει στα ακόλουθα:

1. Σταθερός Συντελεστής ΦΠΑ.

Είναι αδιανόητο, κάθε χρόνο σχεδόν, να υπάρχουν ΚΥΑ περί αυξήσεως ΦΠΑ στο 24% με όρους Ανοιχτής Θαλάσσης, Αιγιαλίτιδος Ζώνης, 6 Ναυτικών Μιλίων, Διεθνών Υδάτων, Χωρικών Υδάτων, σε μία Χώρα μοναδική στην Ευρώπη για τη νησιωτικότητά της. Επομένως ένα σταθερό συντελεστή ΦΠΑ 3%.

2. Άμεση Χορήγηση Οικονομικής Βοήθειας

Είναι προφανές ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας, για την επιβίωση εταιρειών του Θαλάσσιου Τουρισμού Επαγγελματικών Σκαφών, δεδομένου ότι η πτώση των ναυλώσεων, που φτάνει και το 95% για το 2020, υποχρέωσε μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων να «ακινητοποιήσουν» τα σκάφη τους, λόγω αυτής της πρωτόγνωρης ζημιογόνου πορείας της αγοράς.

3. Κατάργηση του ΤΕΠΑΗ

Το  Τέλος Πλοίων Αναψυχής και Ημερόπλοιων στα Επαγγελματικά Σκάφη, θα πρέπει να καταργηθεί, άλλως να ανασταλεί η εφαρμογή του, λόγω COVID-19, για την επόμενη τριετία.

4. Επιδότηση ΝΑΤ.

Πέντε χιλιάδες (5000) Έλληνες Ναυτικοί ναυτολογούνται στα Ελληνικά Επαγγελματικά Τουριστικά Σκάφη.

5. Μείωση Φόρου Πλοίων

Ο σχετικός φόρος να ορισθεί στα επίπεδα πριν από την αύξηση, που επιβλήθηκε αρκετούς μήνες πριν την πανδημία του COVID-19.

6. Ένταξη δράσεων του Κλάδου σε Προγράμματα Ανάπτυξης

Ο κλάδος των Ελληνικών Επαγγελματικών Σκαφών θα πρέπει να περιληφθεί σε Αναπτυξιακό Πλαίσιο, το οποίο θα αναφέρεται πιο συγκεκριμένα, σε:

α) Κατασκευή ή βελτίωση του ξενοδοχειακού τομέα των σκαφών, με βάση το υπάρχον καθεστώς επιδότησης των ξενοδοχείων,
β) Εφαρμογές περιβαλλοντικής φύσεως στα σκάφη μας,
γ) Εφαρμογές ενεργειακής φύσεως στα σκάφη μας και
δ) Εφαρμογές διαχείρισης αποβλήτων και  απορριμμάτων.

7. Ένταξη δράσεων δημιουργίας και ανάπτυξης απαραίτητων υποδομών του Κλάδου (μαρινών, ναυπηγείων κ.α.) σε προγράμματα ανάπτυξης.

8. Ένταξη του Κλάδου σε  Ψηφιακές  Πλατφόρμες

Η ραγδαία εξέλιξη και ανάπτυξη των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας, επιβάλλει την αναγκαιότητα, για λόγους κυρίως αθέμιτου ανταγωνισμού με τις λοιπές κοινοτικές χώρες, να διευκολυνθεί  ο κλάδος των Ελληνικών Επαγγελματικών Σκαφών στην περαίωση των σχετικών διαδικασιών λειτουργίας του, για την άσκηση των σχετικών δραστηριοτήτων του, με τις διάφορες δημόσιες ή μη υπηρεσίες (Α.Α.Δ.Ε, Μητρώα/Λοιπές Υπηρεσίες ΥΝΑΝΠ, Δ.Ο.Υ. Πλοίων, Νηογνώμονες, Λιμεναρχεία, Μαρίνες, Ναυλοσύμφωνα).

9. Μείωση των Τελών Ελλιμενισμού των Επαγγελματικών Ελληνικών Σκαφών.

Η νομοθετηθείσα μείωση του 40% στις μισθώσεις για τις επαγγελματικές στέγες δεν έχει επεκταθεί και στα Τέλη Ελλιμενισμού των σκαφών μας, τα οποία, ως γνωστόν, αποτελούν ένα από τα κύρια κόστη των επιχειρήσεων μας. Παρά τις επανειλημμένες «οχλήσεις» μας, αυτό το δίκαιο αίτημά μας δεν έχει γίνει ακόμα αποδεκτό. Επιπρόσθετα, ζητούμε αυστηρή τήρηση του Μνημονίου ΕΤΑ-ΕΠΕΣΤ περί Τιμολογίων Ελλιμενισμού Επαγγελματικών Σκαφών.

Μιλώντας για μείωση των Τελών Ελλιμενισμού στις Μαρίνες σας περιγράφω τι συνέβη στην πολύπαθη Μαρίνα Αλίμου από 9/1/2021. Την 1/1/2021 η Μαρίνα Αλίμου παραχωρήθηκε σε ιδιώτες. Η Νέα λοιπόν Διαχειρίστρια Εταιρεία της Μαρίνας θεώρησε σκόπιμο ότι τα 859 Επαγγελματικά Σκάφη Ελληνικής Σημαίας, Ελληνικών Πληρωμάτων και Ελληνικών Πλοιοκτητριών Εταιρειών, δεν πληρώνουν αρκετά για τα Τέλη Ελλιμενισμού και θεώρησε σωστό εν μέσω πανδημίας Covid και απίστευτης κρίσης των Ναυλώσεων, μη λαμβάνοντας υπόψη τις υπεράνθρωπες προσπάθειες της Κυβέρνησης να σωθεί ο Τουρισμός, να αυξήσει τα τιμολόγια ελλιμενισμού σε ποσοστά από 167% έως περίπου 250% ανάλογα με το μήκος του σκάφους.

Ναι καλά διαβάσατε. Εν μέσω πανδημίας COVID αύξηση από 167%-250% τον μήνα!!!!!!!! και χωρίς να γίνει κανένα νέο έργο για την βελτίωση της Μαρίνας. Και σε ερώτημα της Ένωσής μας (Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού) «γιατί?» η απάντηση ήταν «μας είναι αδιάφορο, πηγαίνετε στο ΝΑΥΠΛΙΟ!!!!! Αυτό είναι το τιμολόγιο, take it or live it!!!!!!!!»

Να ξεκαθαρίσω κάτι. Δεν θέλουμε να είμαστε οι πλέον ευνοούμενοι αλλά ίσοι με τους υπόλοιπους επαγγελματίες. Απλά ζητήσαμε  κάτι πολύ λογικό.

Όπως οι μαρίνες ΖΕΑΣ, ΦΛΟΙΣΒΟΥ παραχωρήθηκαν σ’ επενδυτές οι οποίοι με περίσσια ευγένεια, συνεργασία και κατανόηση έκαναν αύξηση κατά την διάρκεια των 4-5 ετών της αναβάθμισης της μαρίνας, σταδιακά κάθε χρόνο με την παραγωγή έργων αναβάθμισης.

Αυτό ζητήσαμε και η απάντηση ήταν «να τα πάτε στο Ναύπλιο» αν δεν εφαρμοσθεί το τιμολόγιο που ανήρτησαν.

Συνεχίζοντας θα ήθελα να ενημερώσω ότι ξεκίνησε και η εκδίωξη των επαγγελματιών του χώρου από τους Νέους Επενδυτές ως ακολούθως:

2020 Επαγγελματικά σκάφη στην Μαρίνα 857
2021 Επαγγελματικά σκάφη στην Μαρίνα 660
2022 Επαγγελματικά σκάφη στην Μαρίνα 440
2023 Επαγγελματικά σκάφη στην Μαρίνα 210
2024 Επαγγελματικά σκάφη στην Μαρίνα  0

Και ρωτάω, έχουμε πολλές Μαρίνες που μπορούν να ελλιμενιστούν? Δυστυχώς όχι.

Άρα οι Νέοι Επενδυτές της Μαρίνας Αλίμου κάνουν αύξηση Τελών Ελλιμενισμού από 167%-250% μηνιαίως και εκδιώκουν τα επαγγελματικά σκάφη από την Μαρίνα σε μια χώρα σαν την Ελλάδα μας με 5000 νησιά και βραχονησίδες, Κέντρο yachting Παγκοσμίως και συνεισφορά στο ΑΕΠ από το 19% που συνεισφέρει ο Τουρισμός 1,44% σε σύγκριση με την κρουαζιέρα που συνεισφέρει 0,84%.

Τα συμπεράσματα δικά σας.

 

Αλέξανδρος Βασιλικός
Πρόεδρος Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος
Η θάλασσα μπορεί να διευρύνει εντυπωσιακά τους ορίζοντες  της ελληνικής Φιλοξενίας. 

H θάλασσα είναι βασική συνιστώσα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και μπορεί να διευρύνει εντυπωσιακά τους ορίζοντες  της ελληνικής Φιλοξενίας.  Σήμερα και μετά την οδυνηρή εμπειρία της πανδημίας, επιταχύνονται οι τάσεις εκείνες που φέρνουν σε πρώτο πλάνο την εξατομικευμένη τουριστική εμπειρία, μέσα σε ένα περιβάλλον βιώσιμο και ασφαλές και  με βάση τα προσωπικά ενδιαφέροντα κάθε δυνητικού επισκέπτη.

Το ελληνικό γαλάζιο μπορεί να  δημιουργήσει ακόμα υψηλότερη προστιθέμενη αξία και περισσότερο εθνικό πλούτο για τη χώρα,  στο βαθμό που προστατεύεται αποτελεσματικά  και αξιοποιείται  συστηματικά, με μεσομακροπρόθεσμο σχέδιο και προσδιορισμένους στόχους. Από τον  θαλάσσιο τουρισμό υψηλών απαιτήσεων όπως αυτός των σκαφών αναψυχής μέχρι, για παράδειγμα,  τον καταδυτικό τουρισμό,  υπάρχουν μεγάλα περιθώρια για να εμπλουτίσουμε το τουριστικό προϊόν μας. Να  δώσουμε χαρακτηριστικά ποιότητας,  ώστε να απαντήσουμε σε δύο μεγάλα ζητούμενα: Την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και την προσέλκυση επισκεπτών μεγαλύτερου εισοδήματος. Και τα δύο αυτά ζητούμενα έχουν καθοριστική σημασία όχι μόνο για την τουριστική ανάπτυξη αλλά και για το σύνολο της εθνικής οικονομίας.

Η Φιλοξενία είναι το ισχυρό χαρτί για την ανάπτυξη της χώρας. Δημιουργεί πολλαπλασιαστική αξία στην οικονομία καθώς  μεγεθύνει τον κύκλο εργασιών και άλλων 17 κλάδων πέραν του τουριστικού τομέα. Στηρίζει την απασχόληση ως ο μεγαλύτερος εργοδότης, τροφοδοτεί  τις οικονομίες των περιφερειών όλης της χώρας και δίνει ευκαιρίες ανάπτυξης στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που είναι η ραχοκοκαλιά της εθνικής οικονομίας.

Μπροστά μας υπάρχει μια ιστορική ευκαιρία. Μπορεί να μην γίνεται άμεσα αντιληπτή μέσα στις αβεβαιότητες της πανδημίας, την κόπωση από τους περιορισμούς και την αγωνία από τις οικονομικές δυσκολίες που ανακύπτουν αλλά θα πρέπει να δούμε τη «μεγάλη εικόνα» της επόμενης μέρας.

Η κρίση της πανδημίας έβαλε στο τραπέζι καινούργια δεδομένα που δεν υπήρχαν στην Ε.Ε. Βασικότερο όλων το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας των 750 δις ευρώ. Ταυτόχρονα μπήκαν σε αναστολή μέχρι το τέλος του 2021 οι κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας και ανοίγει για πρώτη φορά η συζήτηση αλλαγών που θα εξασφαλίζουν μεγαλύτερα περιθώρια δημοσιονομικής ευελιξίας  στα κράτη – μέλη.

Μέσα σε αυτό το νέο ευρωπαϊκό περιβάλλον και με εξασφαλισμένους τους πολύτιμους πόρους που θα χρηματοδοτήσουν το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης, ο επίλογος της πανδημίας πρέπει να σηματοδοτήσει την αφετηρία μιας νέας εποχής για τη χώρα.

Ακριβώς γι αυτό και στο ΞΕΕ αναδεικνύουμε την στρατηγική σημασία της Φιλοξενίας και τον πρωταγωνιστικό ρόλο που μπορεί να παίξει στη γρήγορη ανάκαμψη που έχει ανάγκη η χώρα σήμερα. Με την προϋπόθεση ασφαλώς πως ο τουρισμός θα είναι στο επίκεντρο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης. Για να χαράξουμε μια σταθερή πορεία, χωρίς πειραματισμούς και ρίσκα, που θα μετασχηματίζει την ελληνική οικονομία και θα απαντά σε μείζονα ζητούμενα όπως η βιωσιμότητα, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, οι υποδομές, η αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού.

Η μεγιστοποίηση της προστιθέμενης αξίας της θάλασσας, πάντα με σεβασμό στην προστασία της, είναι αναπόσπαστο μέρος αυτής της μεγάλης συλλογικής προσπάθειας που θα πρέπει να κάνουμε ενώνοντας δυνάμεις και καλλιεργώντας μια κουλτούρα συνεργασίας και συναντίληψης.

Στις δύσκολες στιγμές πρέπει να βάζουμε τα δυνατά μας και να βγάζουμε τον καλύτερο εαυτό μας γιατί μόνον έτσι καταφέρνουμε να περνάμε πάνω από τον πήχη των προκλήσεων. Η νέα Ελλάδα που προσδοκούμε όλοι, η πράσινη και έξυπνη Ελλάδα του μέλλοντός μας και του μέλλοντος των επόμενων γενιών, θα κριθεί από τις αποφάσεις που θα πάρουμε σήμερα και τη ρότα που θα χαράξουμε εγκαίρως και με διορατικότητα,  προκειμένου να φτάσουμε στο ασφαλές λιμάνι της βιώσιμης ανάπτυξης για όλους, σε όλη την Ελλάδα.

 

Λύσανδρος Τσιλίδης
Πρόεδρος Ομοσπονδίας FEDHATTA
Η επόμενη ημέρα του ελληνικού τουρισμού στην εποχή μετά την πανδημία

Το προηγούμενο ημερολογιακό έτος αποτέλεσε μια ισχυρή δοκιμασία για τις αντοχές μας, τόσο σε ατομικό, όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Είναι βέβαιο, πως δεν είχαμε αντιμετωπίσει κάτι παρόμοιο στο παρελθόν και ελπίζω, αυτό το σκηνικό, να τερματιστεί το συντομότερο.

Ως πρόεδρος της Ομοσπονδίας που εκπροσωπεί τον ισχυρό κλάδο των τουριστικών γραφείων της Ελλάδας, γινόμουν καθημερινά δέκτης της αγωνίας των συναδέλφων μου, των προβληματισμών και των αναγκών τους. Είναι η πρώτη φορά που αναγκαζόμαστε να μιλήσουμε για “επανεκκίνηση” του τουρισμού, και αυτό είναι σαφές ότι επιφέρει σοβαρές συνέπειες.

Σημαίνει, αρχικά, ότι θα πρέπει να αναδιαμορφώσουμε την τουριστική μας στρατηγική, ώστε να συμπεριλάβουμε σε αυτήν τις νέες ανάγκες που προέκυψαν. Να μιλήσουμε δηλαδή για πρωτόκολλα ασφάλειας και υγιεινής, αλλά και να εγγυηθούμε την έμπρακτη εφαρμογή τους. Η λήψη και τήρηση των μέτρων για τους διεθνείς και εσωτερικούς ταξιδιώτες, θα είναι πρωταρχικό μέλημα στον ελληνικό τουρισμό για μεγάλο χρονικό διάστημα. Όπως είναι κατανοητό, ο τομέας της υγιεινής θα αποτελέσει από εδώ και πέρα σημαντικό τμήμα της διαφημιστικής καμπάνιας για την Ελλάδα.

Ένας ακόμη λόγος για την -εν μέρει- αναπροσαρμογή της τουριστικής καμπάνιας της Ελλάδας, είναι η τάση στους διεθνείς ταξιδιώτες, να επικεντρώνονται στα ταξίδια που περιλαμβάνουν στο μεγαλύτερο μέρος τους την φύση, λόγω των περιοριστικών μέτρων εγκλεισμού που ίσχυσαν για έναν περίπου χρόνο. Η Ελλάδα ήταν ανέκαθεν αγαπητός προορισμός ταξιδιωτών από όλο τον κόσμο λόγω του φυσικού κάλλους που διαθέτει, και τώρα θα πρέπει να προσαρμόσουμε τα τουριστικά μας πακέτα πολύ περισσότερο σε αυτή την τάση.

Τα τουριστικά γραφεία θα πρέπει να λάβουν, επίσης, υπόψη τους την αυξημένη ροπή των καταναλωτών προς το διαδίκτυο, επομένως θα πρέπει να εξοικειωθούν με αυτόν τον παράγοντα, σε ό,τι αφορά τους τρόπους προβολής τους, τον τρόπο που προσεγγίζουν τους ταξιδιώτες, ακόμη και στον τρόπο με τον οποίο θα δικτυωθούν στις τουριστικές αγορές του κόσμου. Τα πράγματα ίσως είναι ευκολότερα, από αυτή την άποψη, σήμερα.

Τα στοιχεία αυτά οδηγούν με την σειρά τους στην ανάγκη εκπαίδευσης ή εξειδίκευσης των ταξιδιωτικών πρακτόρων. Τα νέα δεδομένα διαμορφώνουν ένα πρωτόγνωρο σκηνικό, στο οποίο θα πρέπει να εισέλθουμε έτοιμοι και μάχιμοι. Για την επανεκκίνηση του τουρισμού θα χρειαστεί να δουλέψουμε, δεν είναι κάτι που θα συμβεί χωρίς προσπάθεια. Τις συνέπειες της πανδημίας δεν μπορούμε να τις αγνοήσουμε.

Για τον λόγο αυτό, έχοντας προβλέψει εκ των προτέρων την «επαγγελματική προπόνηση» που θα χρειαζόταν, η Ομοσπονδία FedHATTA, από την πρώτη ημέρα της κρίσης, στράφηκε προς τις διεθνείς αγορές. Αυτό που καταλάβαμε, ήταν πως μόνο η στρατηγική εξωστρέφειας θα επιτρέψει στην Ελλάδα να παραμείνει ψηλά στους κορυφαίους προορισμούς παγκοσμίως.

Οι Ευρωπαϊκές χώρες – μέλη της ECTAA, οι ΗΠΑ, η Ινδία και το Ισραήλ, μέσω του δικτύου των συνεργατών μας στο εξωτερικό, κινητοποιήθηκαν και μαζί τους διοργανώσαμε διαδικτυακές επαγγελματικές συναντήσεις, συζητήσεις, εκδηλώσεις – κάναμε ό,τι μπορούσαμε για να φέρουμε σε επαφή τους Έλληνες ταξιδιωτικούς πράκτορες  με τους διεθνείς συνεργάτες τους.

Σε αυτήν την στρατηγική συνεχίζουμε και το 2021.

Αυτό, κατά την γνώμη μου είναι το υπ’ αριθμόν 1 στρατηγικό πλάνο για την επόμενη ημέρα του ελληνικού τουρισμού: η Εξωστρέφεια. Το υπόλοιπο κομμάτι που θα συμπληρώσει το παζλ της τουριστικής μας ανάκαμψης, εκτιμώ ότι θα είναι να επικεντρωθούμε στο να λύσουμε τα δομικά προβλήματα που δημιουργήθηκαν με την πανδημία. Αυτό θα επιτευχθεί με την στήριξη των επαγγελματιών  και της εργασίας, αλλά και με την διαμόρφωση ενός βιώσιμου τουριστικού περιβάλλοντος για τους ανθρώπους της τουριστικής οικογένειας.

 

Θεόδωρος Κόντες
Πρόεδρος  της Ενώσεως Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων & Φορέων Ναυτιλίας
 
 
Θαλάσσιος τουρισμός – Κρουαζιέρα συνεισφορά στην Ελλάδα

Ο Θαλάσσιος τουρισμός και ιδιαίτερα η Κρουαζιέρα υπήρξε και θα συνεχίσει να ευρίσκεται στην κορυφή των προτιμήσεων διεθνώς για την πατρίδα μας και γενικότερα στην Ανατολική Μεσόγειο.

Η Κρουαζιέρα έχει λαμπρόν μέλλον στην Ελλάδα με την τεράστια ακτογραμμή, αλλά και την πολυνησιακή διαμόρφωση της Χώρας.

Οι καταγάλανες θάλασσες, οι θαυμάσιες καιρικές συνθήκες, και τα ιστορικά μνημεία είναι μερικά από τα αξιοσημείωτα δεδομένα για την προτίμηση των επισκεπτών, συμπεριλαμβανομένων σε αυτά βεβαίως τη φιλοξενία, τα αξιοθέατα της πατρίδας μας, με διαφορετικά ενδιαφέροντα και κουλτούρα ανά προορισμό.

Η Κρουαζιέρα από τα παλαιότερα χρόνια, αλλά και σήμερα υπήρξε και συνεχίζει να προβάλει την Χώρα μας διεθνώς σε όλους τους προορισμούς, στοχεύοντας πάντα στην καλύτερη διαφήμιση του τουριστικού μας προϊόντος γενικότερα. Είναι γεγονός ότι ποσοστό περίπου 25 % των επιβατών κρουαζιέρας είναι και μελλοντικοί πελάτες – τουρίστες στην Χώρα μας, επανερχόμενοι με συγγενείς και φίλους για πολυήμερες διακοπές μια που στοχεύουν σε ιδανικούς προορισμούς όπως προσφέρει η πατρίδα μας. Τα αποτελέσματα του 2019, δηλαδή στην προ κορονοϊού εποχή, αποδεικνύουν τα προαναφερόμενα αλλά και την συνεχή ανάπτυξη, με εξαιρετικές υπηρεσίες να προσφέρονται τα τελευταία, πριν της επιδημίας, χρόνια.

Επίσης η συνεχής βελτίωση των πλοίων και ιδιαίτερα των νέων πολυτελών σκαφών σε διαφορετικά μεγέθη που κατασκευάζονται με την πολυτέλειά τους αλλά και με τις διάφορες υπηρεσίες και δράσεις που προσφέρουν είναι ένα ακόμα γεγονός της προτίμησης των επισκεπτών για τον θαλάσσιο τουρισμό.

Θα πρέπει να αναφερθούμε σε αυτή τη φάση στην ζημιά που έκανε στον κλάδο, η επιδημική καταστροφή παγκοσμίως, και ασφαλώς και στην πατρίδα μας με σχεδόν πλήρη ακινητοποίηση των κρουαζιεροπλοίων για το 2020 αλλά και συνεχίζοντας έως σήμερα. Έτσι λοιπόν μετά τα αξιοζήλευτα αποτελέσματα του 2019 και τις αρχικές προβλέψεις πριν την επιδημία για μια περαιτέρω αύξηση το 2020 σε ποσοστό περίπου 10 %, μας εξέπληξε η κατάσταση μετά την επιδημία μια που το προηγούμενο έτος έκλεισε στην Χώρα μας ο κλάδος με μείωση πλέον του 95 % και δυστυχώς συνεχίζεται έως σήμερα.

Οι προβλέψεις για το 2021 δείχνουν να υπάρχει κάποια κινητικότητα, χωρίς κανένας να μπορεί να προβλέψει τις εξελίξεις στην επιδημία, αλλά και την πρόοδο των εμβολίων διεθνώς μια που αποδεικνύεται μέρα με την μέρα ότι είναι η μόνη λύση για την επαναφορά στην κανονικότητα.

Τα περισσότερα πλοία αναβάλουν τις αναχωρήσεις για ημερομηνίες αργότερα των προγραμματισμένων. Την παρούσα στιγμή Μάιος και Ιούνιος φαίνεται να είναι πλησιέστερα στην πραγματικότητα, πάντα βέβαια ανάλογα με τα επιδημικά στοιχεία στην Ελλάδα, αλλά και στις Χώρες πελατών κρουαζιέρας.

Όλες οι εταιρείες, αλλά και τα λιμάνια έχουν ετοιμαστεί για την επανεκκίνηση (restart) με τα γνωστά πρωτόκολλα που πρέπει να εφαρμοστούν για την ασφαλή λειτουργία.

Υπάρχουν βέβαια λιμένες στην Β. Ευρώπη και Αμερική, αλλά παράλληλα και εταιρείες που έχουν αποφασίσει να παραμείνουν εκτός λειτουργίας για όλο το έτος 2021.

Στην Ελλάδα πιστεύουμε ότι με ιδιαίτερη προσοχή και εφαρμογή Κανονισμών θα είναι δυνατόν να περισώσουμε ένα ικανοποιητικό τμήμα της τουριστικής περιόδου στον θαλάσσιο τουρισμό και θα είμεθα ικανοποιημένοι να καλύψουμε ένα σημαντικό ποσοστό από τις απώλειες του 2020, στοχεύοντας περίπου στο 25 % για το 2021 και με τα επόμενα έτη να ανακτήσουμε όλο το χαμένο έδαφος που προαναφέραμε.

Αξίζει να σημειωθεί η μεγάλη ζημιά που έγινε φυσικά και στα Ευρωπαϊκά Ναυπηγεία που ειδικεύονται στην κατασκευή κρουαζιεροπλοίων αφού υπάρχουν παραγγελίες που ακυρώθηκαν, αλλά και πλοία υπό κατασκευή να καθυστερούν να παραδοθούν για να επαναπρογραμματίσουν τους προορισμούς τους.

Είναι αξιοσημείωτο ότι υπάρχουν ικανοποιητικός αριθμός μικρού, αλλά και μεσαίου μεγέθους πλοίων υπό κατασκευή με ιδιαίτερες πολυτέλειες και ανέσεις τα λεγόμενα expedition πλοία για νέους ιδιαίτερους προορισμούς συμπεριλαμβανομένης και της πατρίδος μας. Πλοία χωρητικότητας από 200 – 500 επιβάτες.

Τέλος θα ήταν παράληψη να μην αναφερθώ στην οργάνωση της «Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας» που προτάθηκε από τον Φορέα μας την ΕΕΚΦΝ και ίδρυσε το Υπουργείο Ναυτιλίας με συμβαλλόμενα συναρμόδια Υπουργεία και Φορείς και στηρίζοντας, επιλύοντας θέματα που απασχολούν τον κλάδο, οργανώνοντας Υπο- Επιτροπές και Ομάδες Εργασίας στελεχωμένες με αξιόλογα στελέχη και Αξιωματικούς του Λιμενικού Σώματος.

Ο Φορέας μας ως ο μόνος Εθνικός Φορέας του κλάδου δίνει και θα συνεχίσει να δίνει στοιχεία αλλά και προτάσεις που απαιτούνται για να βελτιωθεί ο κλάδος της κρουαζιέρας σε όλα τα θέματα συμπεριλαμβανομένων ασφαλείας, βελτίωση υποδομών και υπηρεσιών σε όλους τους προορισμούς (45 τουλάχιστον) που αφορούν την Επικράτεια. Είμαστε απόλυτα βέβαιοι ότι ο Θαλάσσιος Τουρισμός (Κρουαζιέρα και Yachting) έχει λαμπρόν μέλλον στην πατρίδα μας προσφέροντας τα μέγιστα στις τοπικές κοινωνίες, απασχόληση αλλά και στην οικονομία της Ελλάδας.

 

 

Νικόλαος Ιακ. Γερονικόλας
Περιφερειακός Σύμβουλος Νοτίου Αιγαίου

Μέλος ΔΣ Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου
Δ/ντης Ξενοδοχείο Olympic Palace, Ρόδος
Νιώθουμε την έλλειψη σχεδίου διαχείρισης της οικονομικής κρίσης στον τουρισμό

Υπάρχει σήμερα έστω και ένα πρόσωπο που να πιστεύει ότι δεν είναι υπαρκτός ο κίνδυνος κατάρρευσης μεγάλων τουριστικών επιχειρήσεων; Είναι τόσο ισχυρό το χτύπημα που προκάλεσε ο Covid19 που σε εθνικό επίπεδο οικονομίας μπορεί να συγκριθεί με την προσφυγή στα μνημόνια του 2010, τα capital controls και τη σχεδόν δεκαετή προσπάθεια για την ανάκαμψη των οικονομικών μεγεθών.

Κατ’ αντιστοιχία, κάποιοι σπεύδουν να διαπιστώσουν ότι «θα χρειαστούν 10 χρόνια για να μείνουν πίσω τα προβλήματα της υγειονομικής κρίσης». Το τι θα συμβεί, με την έννοια της πρόβλεψης, ας το αφήσουμε στους σύγχρονους Τειρεσίες, καθώς η ουσία του προβλήματος για άλλη μια φορά βρίσκεται στο σχεδιασμό, που επίσης για άλλη μια φορά λείπει από το τραπέζι των αποφάσεων.

Οι τουριστικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα του Σήμερα πληρώνουν την έλλειψη σχεδιασμού στη διαχείριση κρίσεων. Ακόμα και τώρα, που προ των πυλών βρίσκεται το φάσμα της οικονομικής καταστροφής των πυλώνων του εθνικού τουρισμού, οι συζητήσεις και τα μέτρα που λαμβάνονται είναι μόνο πυροσβεστικά και έχουν ως μόνο στόχο την αντιμετώπιση των προβλημάτων που ήδη έχουν γεννηθεί.

Όμως, τι γίνεται με τα προβλήματα εκείνα που έρχονται και που θα είναι ακόμα μεγαλύτερα; Ποιός είναι ο σχεδιασμός για τη θωράκιση της τουριστικής βιομηχανίας, στην οποία μάλιστα αναγνωρίζουν το ρόλο του «μεγαλύτερου εργοδότη της Ελλάδας»;

Εδώ έχουμε ένα απλό παράδειγμα:

Σε όλη την Ελλάδα εκτελούνται έργα που έχουν ενταχθεί στον Αναπτυξιακό Νόμο. Πρόκειται για έργα μεγάλου μεγέθους, με υψηλές απαιτήσεις κεφαλαίων και παραγωγικού χρόνου. Η συμβατική υποχρέωση προβλέπει τα έργα του Αναπτυξιακού να πρέπει να παραδοθούν ολοκληρωμένα στο τέλος του τρέχοντος έτους. Στους τελευταίους 12 μήνες σύσσωμος ο επιχειρηματικός κόσμος της τουριστικής βιομηχανίας βρισκόταν στο δίλημμα: «Θα δοθεί παράταση μετά την 31η Δεκεμβρίου 2021; εξαντλώ ή όχι τη ρευστότητά μου;».

Σ’ ένα αντίστοιχο δίλημμα που είχε τεθεί πριν λίγα χρόνια, τα συναρμόδια υπουργεία Ανάπτυξης και Οικονομίας, στην εκπνοή των προθεσμιών, έδωσαν παράταση στην υλοποίηση των έργων του τότε Αναπτυξιακού. Η παράταση αρχικά διδόταν κατά περίπτωση και ακολούθως, λόγω των συνθηκών, οριζόντια προς όλες τις επιχειρήσεις.

Προφανώς κάτι αντίστοιχο θα συμβεί και αυτή τη φορά. Στο τέλος του έτους, όταν τα εκατοντάδες ημιτελή έργα θα ζητούν παράταση, η Κυβέρνηση σίγουρα θα οδηγηθεί στο να δώσει προθεσμία παράτασης.

Πόση παράταση; Ένα, δύο ή τρία χρόνια;  Αφού η ανάγκη αυτή είναι σίγουρο ότι θα προκύψει, γιατί να μη ληφθεί στο Τώρα η απόφαση και ο χρόνος παράτασης; Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα σε όλους εκείνους που υλοποιούν έργα να έχουν στα χέρια τους ένα ξεκάθαρο πλάνο εργασίας και διαχείρισης ρευστότητας.

Εξίσου απλό παράδειγμα:

Το ευνοϊκό μέτρο για τη χρονική παράταση εξόφλησης των επιταγών δεν ισχύει για τις τουριστικές επιχειρήσεις εκείνες που τόλμησαν – λειτούργησαν και έκαναν τζίρο στην τρίμηνη σεζόν του 2020. Το μέτρο στη στενή λογιστική του βάση έχει λογική, ωστόσο παραβλέπει έναν σημαντικό παράγοντα: «ο τζίρος για τις περισσότερες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις είναι μόνο στα χαρτιά, αφού οι tour operators στην πλειονότητά τους δεν έχουν εξοφλήσει τις υποχρεώσεις τους, μα ούτε και τα early bookings έχουν πληρωθεί». Άρα εκείνοι που τόλμησαν, δούλεψαν και φεσώθηκαν, τώρα μένουν εκτός του μέτρου, γεγονός που δυσκολεύει ακόμα περισσότερο τη θέση τους.

Αυτό σημαίνει ότι τα σχεδιαζόμενα μέτρα υποστήριξης δε λαμβάνουν υπ’ όψιν τα πραγματικά δεδομένα των επιχειρήσεων.

Και τώρα τα δύσκολα:

Ενώ οι επαγγελματίες του τουρισμού βλέπαμε για φέτος μια τουριστική περίοδο εξίσου δύσκολη με την περυσινή, όλοι οι υπόλοιποι θεωρούσαν ότι η σεζόν θα ξεκινήσει στο τέλος Μαρτίου. Με αυτό ως δεδομένο, παρακολουθήσαμε έναν απίστευτο εφησυχασμό όλων και την απομάκρυνση από την ανάγκη δημιουργίας ενός σχεδίου διαχείρισης της οικονομικής κρίσης στην τουριστική βιομηχανία.

Σήμερα, το κύμα των οικονομικά κλονισμένων τουριστικών επιχειρήσεων όλο και φουσκώνει και αυτό γίνεται σε κοινή θέα. Όσο μικραίνει η τουριστική περίοδος, τόσο μεγαλώνει η προοπτική μιας ακόμη μεγαλύτερης κλίμακας επίπτωση, και αυτή δε θα έλθει σε κάποιο αόριστο μέλλον. Απεναντίας θα ξεκινήσει να γίνεται αισθητή σε λίγους μήνες, μόλις οι ζεστές ημέρες του Οκτώβρη αντικατασταθούν από τους ψυχρούς βοριάδες του Νοέμβρη.

Χρειαζόμαστε εδώ και τώρα ένα σχέδιο διαχείρισης της επερχόμενης οικονομικής κρίσης στις τουριστικές επιχειρήσεις. Ένα σχέδιο στο οποίο θα δομηθούν μέτρα για μια βιώσιμη πορεία για τουλάχιστον τρία χρόνια. Ένα σχέδιο που θα έχει ωφέλειες, αλλά και υποχρεώσεις. Ένα σχέδιο, ρεαλιστικό, που θα λαμβάνει υπ’ όψιν τα πραγματικά δεδομένα και που δε θα λειτουργεί τιμωρητικά προς τις επιχειρήσεις που παλεύουν να επιβιώσουν. Μη ξεχνάμε, οι επιχειρηματίες που τολμούν και ρισκάρουν, εκείνοι που δίνουν θέσεις εργασίας μέσα στο δύσκολο υγειονομικό περιβάλλον είναι εκείνοι που νιώθουν ότι αυτή είναι η μόνη τους επιλογή.

Εάν τελικά το Αύριο στην τουριστική βιομηχανία βρει την πλειοψηφία του μεγαλύτερου εργοδότη της χώρας να έχει διεθνοποιηθεί και να λειτουργεί υπό την ομπρέλα πολυεθνικών, τότε ο πρώτος ζημιωμένος θα είναι το ίδιο το κράτος. Οι 200.000 εργαζόμενοι στον τουρισμό θα ακολουθήσουν στη σειρά των επιπτώσεων.

Κωνσταντίνος Κουσκούκης
Καθηγητής Δερματολογίας – Νομικός – Πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Ιαματικής Ιατρικής – Πρόεδρος Παγκόσμιας Ακαδημίας Κινεζικής και Συμπληρωματικής Ιατρικής
Τουριστική ανάκαμψη στην μετά-covid εποχή

Η μάστιγα της πανδημίας covid-19 ως νέα πανώλης, η υπερπληροφόρηση και η παραπληροφόρηση που ανατρέπουν σταθερές σε όλους τους τομείς, δημιουργούν ψυχολογική και συναισθηματική κόπωση σχεδόν σε όλους, ενώ η πρόκληση της εύρεσης τρόπος σωματικής άσκησης  λόγω του lock down, οδηγεί περισσότερους ανθρώπους να λαχταρούν τους ανοιχτούς χώρους στην ύπαιθρο, τα ταξίδια δε στην φύση αναμένεται να είναι μια από τις μεγαλύτερες τάσεις το 2021.

Το μέλλον παραμένει αβέβαιο καθόσον οι τάσεις που εμφανίστηκαν κατά τη διάρκεια της κρίσης είναι πιθανό να συνεχιστούν και το 2021. Το 2020 ήταν μια πρωτόγνωρη χρόνια για την παγκόσμια ξενοδοχειακή βιομηχανία, γι’αυτό και οι ξενοδόχοι, μετά την αναπάντεχη κρίση, προετοιμάζουν τον δύσκολο δρόμο της ανάκαμψης στα επίπεδα του 2019 δίνοντας προτεραιότητα στην εξοικονόμηση κόστους το 2021 αυξάνοντας την εστίαση στο άμεσο κανάλι για να μειώσουν πληρωμές προμήθειας σε τρίτα κανάλια διαμονής.

Ο τοπικός τουρισμός θα συνεχίσει να είναι κρίσιμος για την ανάκαμψη των ξενοδοχείων με τον αυξανόμενο αριθμό ξενοδόχων να αναδιαμορφώνουν και τις στρατηγικές marketing γύρω από τις τοπικές αγορές από το επόμενο έτος καθόσον οι επισκέπτες απαιτούν αυξημένη επικοινωνία σε όλα τα στάδια της ταξιδιωτικής τους εμπειρίας με πιστοποιημένα πρωτόκολλα πρόληψης επειδή δε τα διεθνή ταξίδια είναι σε μεγάλο βαθμό αναμονής στο άμεσο μέλλον, οι ξενοδόχοι όμως προσαρμόζουν τις προσφορές για τις εγχώριες ταξιδιωτικές αγορές ώστε να συμβάλλουν στην τοπική οικονομία, επενδύοντας σε ταξιδιωτικές εμπειρίες στην ίδια την χώρα με περιβαλλοντική ευθύνη για οικονομική βιωσιμότητα.

Οι ξενοδόχοι πρέπει να συνεχίσουν και το 2021 να εφαρμόζουν ευέλικτες πολιτικές ακυρώσεων, καθώς οι άνθρωποι εξακολουθούν να ανησυχούν για το πως θα εξελιχθεί η πανδημία, προσφέροντας ακόμη και επιστροφές ακυρώσεων με τη μορφή πίστωσης για μελλοντική διαμονή, με αποφυγή συρρίκνωσης της ρευστότητας, να παραμείνουν ανταγωνιστικοί, να διατηρήσουν όμως την ακεραιότητα των τιμών κυρίως στο Food & Beverage  και τα vouchers, ενώ οι υπηρεσίες φαγητού και κατανάλωσης των ξενοδοχείων πρέπει να συνεχίσουν να ανακαλύπτουν νέους τρόπους εξυπηρέτησης των πελατών. Περαιτέρω επιβάλλεται να επενδύσουν και σε soft brands  καθώς τεράστιος αριθμός ανεξάρτητων boutique Hotels επιθυμούν να ενταχθούν σε soft brands που αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά τα επόμενα πέντε χρόνια ως franchises.

Η ανάγκη για κοινωνική απόσταση έχει αυξήσει την ζήτηση για υπαίθριες εμπειρίες περιπέτειας, όπως θαλάσσια σπορ και πεζοπορίες σε εθνικά πάρκα, όπου κοινωνική απόσταση εφαρμόζεται πιο εύκολα, ενώ οι κορυφέες τάσεις για προσωπική υγεία, φυσική κατάσταση, ψυχική υγεία και ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, αυξάνονται όπως και τα άτομα που θέλουν εποχιακές μεταναστεύσεις και διαμονές ευεξίας, αναζητώντας ειδικά καταφύγια ευεξίας για αποκαταστατικές θεραπείες και υγιεινές δραστηριότητες με στόχο την αυτοβελτίωση και αυτοφροντίδα.

Οι άνθρωποι αναζητούν να αποσυμπιεστούν, όμως η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στα διεθνή ταξίδια θα αργήσει να ανακάμψει, οπότε θα ψάχνουν τρόπους για να απολαύσουν χαλαρωτικές διακοπές πιο κοντά στο σπίτι, οι διακοπές απομακρυσμένης εργασίας, καθόσον η τεχνολογία της 4ης βιομηχανικής επανάστασης επιτρέπει σε πολλούς εργαζόμενους να εργάζονται αποτελεσματικά, εκμεταλλευόμενοι την ευκαιρία για χαλάρωση και δραστηριότητες ευεξίας εξ αποστάσεως.

Η κοινωνική απόσταση είναι κορυφαία επιλογή για όλους τους ταξιδιώτες, γι αυτό οι προορισμοί με μικρούς πληθυσμούς και άφθονο χώρο είναι σημαντικοί στην απόδραση ευεξίας, το 2021 δε, οι ταξιδιώτες θα επιλέξουν θέρετρα ευεξίας που έχουν δεσμευτεί για βιώσιμες πρακτικές που υιοθετούν μια ολιστική προσέγγιση για την διαμονή των επισκεπτών με μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Συμπερασματικά, η καταπολέμηση των ειδικών ψυχολογικών επιπτώσεων του lock down και διαβίωση μέσα σε μια ατμόσφαιρα εντάσεων, φόβου και σύγχυσης και ηθικής κρίσης, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, επιβάλλει εξατομικευμένες αποδράσεις για χαλάρωση και ψυχική ανάκαμψη μέχρι τον καθολικό εμβολιασμό, καθόσο ουδείς δεν είναι ασφαλής αν δεν είμαι όλοι, χωρίς άνιση κατανομή και προβάδισμα των πλουσίων οικονομιών, παρά το τεράστιο κόστος στο πλανήτη. Επιβάλλεται να εφαρμόσουμε πρακτικές συναισθηματικής νοημοσύνης καθόσο η ενσυναίσθηση αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο των προτεραιοτήτων στις διανθρωπικές  σχέσεις για ψυχική ανάταση, σε  μια πολλά υποσχόμενη ανάκαμψη του τουρισμού της χώρας μας με ποιοτικά χαρακτηριστικά που επιβάλει ο τουρισμός πολυτελείας και ο πράσινος μετασχηματισμός για την αξιοποίηση των πόρων του Next Generation eu, προς απεξάρτηση της διασωληνωμένης τουριστικής οικονομίας μας, με τις ανυπολόγιστες και απροσδιόριστες ακόμη συνέπειες.

 

Πηγή : paskedi.gr