Η Άντζελα Γκερέκου αναφέρεται στην μετα-covid εποχή...

Η Άντζελα Γκερέκου, Πρόεδρος ΕΟΤ μας λέει την άποψή της για τις προοπτικές του Τουρισμού στην Ελλάδα μετά την πανδημία.

isgreece.jpg

Τη χρονιά που μας πέρασε, ο τομέας της ευρύτερης οικονομίας της φιλοξενίας,  έχασε τα  3/4 του εισοδήματός του.

Παρ’ όλα αυτά, όπως επιβεβαίωσε και το REUTERS,  η εθνική οικονομία ωφελήθηκε με έσοδα από τον τουρισμό, που άγγιξαν τα 4 δισ. ευρώ.

Πέρα όμως από τη διόλου αμελητέα, με βάσει τις δυσμενείς αντιξοότητες, συμβολή του κλάδου στο Α.Ε.Π, η σημαντική επιτυχία του ελληνικού τουρισμού ήταν ότι διαφύλαξε το προφίλ της χώρας, τόσο ως ασφαλούς όσο και ως κορυφαίου ταξιδιωτικού προορισμού.

Αυτή η επιτυχία έχει αναγνωριστεί και διεθνώς με το WORLD TRAVEL TOURISM AWARD 2020 και έχει εγγραφεί στις αποσκευές μας.

Όσον αφορά το 2021, όλα δείχνουν ότι θα είναι μια καλύτερη χρονιά. Τα υγειονομικά πρωτόκολλα, που εφαρμόζονται σε όλα τα επίπεδα, η γενική επιμόρφωση και η γενική προετοιμασία ήδη υπάρχουν.

Τώρα έχουμε και επιπλέον όπλα: τα εμβόλια, τα φάρμακα και το Πράσινο Ψηφιακό Πιστοποιητικό.

Σε κάθε περίπτωση, το σίγουρο είναι ότι ο Ελληνικός Τουρισμός δεν θα ‘’πεθάνει’’ από τον covid.

Διαθέτει αντισώματα, απέδειξε ότι είναι ανθεκτικός, γιαυτό θα πρέπει να είναι και έτοιμος για τη νέα, μετα-covid εποχή του παγκόσμιου τουρισμού. Και αυτή η νέα εποχή είναι ήδη εδώ.

H πανδημία λειτούργησε ως επιταχυντής για τις μεγάλες αλλαγές, που είχαν ήδη ξεκινήσει κατά τα τελευταία χρόνια, για την παγκόσμια τουριστική οικονομία. Το αποτύπωμα αυτών των αλλαγών ήρθε για να μείνει.

Προ covid ήδη, σε παγκόσμιο επίπεδο, είχε προκύψει επιτακτικά η ανάγκη για ένα νέο μοντέλο αειφόρου τουρισμού, που θα  ακολουθεί τις αρχές που θέτει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού, ‘’travel, enjoy, respect’’ αλλά και support,  ενός τουριστικού μοντέλου, που  θα βασίζεται στον άνθρωπο και θα στηρίζει τον άνθρωπο.

Οι επιπτώσεις του Covid στην ταξιδιωτική βιομηχανία, έδειξαν πλέον ξεκάθαρα ότι μια εθνική πολιτική για τον τουρισμό πρέπει να πλέον συνδυάζει:

α) Υπηρεσίες και διαδικασίες, που σέβονται τον μοναδικό φυσικό πλούτο της χώρας και τη τοπική ταυτότητα, σε όλη τη διαδικασία της ταξιδιωτικής εμπειρίας.
β) Την προσέλκυση υπεύθυνων επισκεπτών σε σταθερά αυξανόμενο ρυθμό, συνυπολογίζοντας  την φέρουσα ικανότητα  των προορισμών.

Ο βιώσιμος τουρισμός είναι ανάγκη για τον πλανήτη, για τη χώρα και πλέον είναι και βασική προϋπόθεση, προκειμένου να επωφεληθούμε από τα κονδύλια του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης.

Παραμένοντας πάντα στο πεδίο των νέων προδιαγραφών, που θα πρέπει να έχει το ίδιο το τουριστικό παραγωγικό μοντέλο, θα πρέπει να υπογραμμιστεί ιδιαίτερα η ανάγκη για τον ταχύτατο ψηφιακό μετασχηματισμό σε κάθε έκφανση της εθνικής ταξιδιωτικής βιομηχανίας.

Σε επίπεδο Κεντρικής Διοίκησης, τόσο το Υπουργείο όσο και ο ΕΟΤ , με τη συμβολή του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, έχουν περάσει δυναμικά στη νέα Ψηφιακή Εποχή.  Το ίδιο θα πρέπει να ισχύσει για όλους τους εμπλεκομένους.

Για τις Περιφερειακές, Τοπικές Αρχές, για κάθε επιχείρηση, κάθε επαγγελματία του τουρισμού, στον οποίο η Πολιτεία θα έρθει ως αρωγός, τόσο σε επίπεδο εξοπλισμού όσο και εκπαίδευσης.

Αυτό είναι, συνοπτικά, το σχέδιο των αλλαγών που δρομολογούνται σε επίπεδο τουριστικής βιομηχανίας, προκειμένου η χώρα να μη χάσει τη συγκυρία και να μπορέσει να πρωταγωνιστήσει στη νέα εποχή, που είναι ήδη εδώ για τον παγκόσμιο τουρισμό.

Σε επίπεδο επικοινωνιακής προώθησης και προβολής της χώρας, που είναι και το κατεξοχήν αντικείμενο του ΕΟΤ, οι νέες κατευθύνσεις έρχονται με βάση στατιστικές και αναλύσεις μάρκετιγκ, που γίνονται  σε παγκόσμιο επίπεδο.

Σύμφωνα με διεθνείς έρευνες, η πανδημία έφερε ένα ριζικό μετασχηματισμό στον κώδικα των σύγχρονων αξιών. Ως αποτέλεσμα αυτού, ένα νέο τοπίο αναδύεται στο παγκόσμιο τουριστικό γίγνεσθαι, με έναν νέο τύπο ταξιδιώτη να πρωταγωνιστεί.

Η πανδημία έβαλε τους περισσότερους ανθρώπους, σε όλο τον κόσμο, σε διαδικασίες ενδοσκόπησης και αναθεώρησης όλων όσων μέχρι σήμερα εκλαμβάνονταν ως δεδομένα.

Τα μεγάλα μεγέθη μπαίνουν στην άκρη, ο σύγχρονος άνθρωπος επιστρέφει στις έννοιες του μέτρου και της ισορροπίας.

Σιγά σιγά θα επιδιώκει περισσότερο την ευτυχία και όχι την επιτυχία.

Μετά την εμπειρία του covid , αξίες όπως : η ασφάλεια, η υγεία, η συνολική ευεξία, η σωστή διατροφή, η προστασία του πλανήτη θα ενδυναμώνονται περισσότερο και θα προβάλλονται ως επιτακτικές ανάγκες.

Για τα δεδομένα του Τουρισμού αυτό μεταφράζεται ως εξής: όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες θα αναζητούν  νέους προορισμούς, μη μαζικούς, εναλλακτικούς, πιο κοντά στη φύση, που θα σέβονται την ισορροπία με το περιβάλλον.

Όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες θα αναζητούν προορισμούς, που στο επίκεντρο της τουριστικής οικονομίας τους θα είναι ο άνθρωπος και θα διαθέτουν υποδομές φιλοξενίας αληθινά υψηλού ποιοτικού επιπέδου .

Προορισμοί, που θα προσφέρουν αίσθημα ασφάλειας στον ταξιδιώτη, δίχως όμως να του στερούν τη μαγεία του ταξιδιού. Η τάση δε, που διαγράφεται ως απόλυτα κυρίαρχη για τα επόμενα χρόνια , είναι η αναζήτηση προορισμών που μπορούν να προσφέρουν στους επισκέπτες τους μοναδικές, αυθεντικές, βιωματικές εμπειρίες.

Η οικονομία του βιώματος, που είχε ήδη εμφανιστεί δυναμικά στο διεθνές τουριστικό γίγνεσθαι , κατά τον προηγούμενο διάστημα, μοιάζει πως θα αποτελέσει την αιχμή του δόρατος, στα αμέσως επόμενα χρόνια.

Λαμβάνοντας λοιπόν υπ’ όψιν μας τις αυτές τι νέες, διεθνείς τάσεις , στοιχεία των αγορών, όπως έρχονται μέσα από τα γραφεία ΕΟΤ εξωτερικού και τους TOUR OPERATORS, ο ΕΟΤ προχώρησε στο σχεδιασμό και την υλοποίηση ενός 3ετούς πλάνου επικοινωνίας.

Στόχος του δε είναι να καλύψει μόνο τις ιδιαίτερες ανάγκες του 2021 αλλά, για πρώτη φορά, να διαμορφώσει έναν μακρόπνοο οδικό χάρτη επικοινωνίας, που θέτει τις βάσεις, για να ξεδιπλωθεί σταδιακά το νέο μεγάλο αφήγημα για τον ελληνικό τουρισμό.

Βασικοί στόχοι της νέας επικοινωνιακής στρατηγικής μας είναι:

  • Η ανάκαμψη της χώρας ως κορυφαίου τουριστικού προορισμού
  • Το δυναμικό rebranding της Ελλάδας, που θα την εδραιώσει ως “top of mind” ταξιδιωτική επιλογή
  • Η προβολή της ως μοναδικού πολυνησιακού προορισμού, με απαράμιλλης ομορφιάς ενδοχώρα, που προσφέρει έναν τεράστιο πλούτο από αυθεντικές, εξατομικευμένες εμπειρίες, παρέχοντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες φιλοξενίας, σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, με υπευθυνότητα ως προς την ασφάλεια και σεβασμό στο περιβάλλον.

Η προώθηση νέων, λιγότερων προβεβλημένων προορισμών, αποτελεί κομβικό σημείο της νέας στρατηγικής. Ήρθε η ώρα και αυτή η ‘’άλλη Ελλάδα’’ να προβληθεί εξίσου δυνατά.

Νησιά, παράλιες περιοχές αλλά και σημεία σε ολόκληρη την ηπειρωτική ενδοχώρα, που αποτελούν ιδανικές προτάσεις για εναλλακτικό τουρισμό, θαλάσσιο τουρισμό, υπαίθριο τουρισμό, αγροτουρισμό. Και όλα αυτά σε συνδυασμό με τις μοναδικές πολιτιστικές εμπειρίες, την άυλη πολιτιστική κληρονομιά και τις τοπικές απολαυστικές κουζίνες.

H ελληνική  διατροφή  αποτελεί ίσως το μεγαλύτερο αναξιοποίητο εθνικό κεφάλαιο της χώρας, καθώς εμπεριέχει τρεις υπέρτατες αξίες: την ευζωία, τον σεβασμό στο περιβάλλον και την ανάδειξη των προορισμών με αναφορά στην πολιτιστική ταυτότητα αλλά και την διαφορετικότητα κάθε τόπου.

Για την προβολή αυτής της Ελλάδας, ο ΕΟΤ θέλουμε να είναι ο συνδετικός κρίκος μεταξύ των παραγωγών και των αυθεντικών ελληνικών τοπικών προϊόντων με τους επισκέπτες μας. Γίνεται το σημείο αναφοράς με υψηλή και σταθερή αξία για τη σύνδεση της αγροδιατροφής με τον τουρισμό.

Αυτό αποτελεί ίσως και το κλειδί για τη δημιουργία νέων επιτυχημένων local brands σε όλη τη χώρα.

Σε αυτά τα πλαίσια, από φέτος θα τρέξουν ήδη παράλληλα με την κεντρική διεθνή καμπάνια 4 microcampaigns: Τουρισμός Υπαίθρου, Γαστρονομικός Τουρισμός, Θαλάσσιος Τουρισμός (diving, sailing, yachting), Τουρισμός Υγείας και Ευεξίας.

Η Ελλάδα προσφέρει αναμφίβολα ένα μοναδικό καλειδοσκόπιο εμπειριών.

Η υπεροχή της δεν συνίσταται τόσο στην ποσότητα, στον μεγάλο πλούτο βιωμάτων που προσφέρει, όσο στην ποιότητα που μπορεί να τα χαρακτηρίζει. Στην Ελλάδα ο επισκέπτης δεν μπορεί απλώς να τα βιώσει όλα.

Μπορεί να τα απολαύσει με έναν αληθινά ολιστικό τρόπο, που εγγράφεται στο σώμα, την ψυχή και του νου του. Ο άνθρωπος ως ολότητα, σωματική, πνευματική, ψυχική. Το αρχαιοελληνικό ευ ζην επιστρέφει ως σύγχρονο ζητούμενο της νέας εποχής.

Με αυτό τον τρόπο αξιοποιούμε και την τάση των Millennials, πολύ δυναμικό κοινό,  να καταγράφουν πολύ ιδιαίτερες, μοναδικές  ταξιδιωτικές εμπειρίες καθώς και τους digital nomads .

Από τη στιγμή δε που οι εμπειρίες τους θα καταγραφούν στο διαδίκτυο, στη συνέχεια θα διαμοιραστούν, δίνοντας ώθηση και υπεραξία στον τόπο που προβάλλουν.

Ο ρόλος του διαδικτύου στην νέα εποχή του παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας είναι καταλυτικός. Ο ΕΟΤ, στα πλαίσια του ταχύτατου ψηφιακού μετασχηματισμού που εφαρμόζει, αναβάθμισε πλήρως τα ίδια ψηφιακά μέσα του. Το εθνικό portal VISIT GREECE και τα αντίστοιχα social media, η νέα εφαρμογή VISIT GREECE APP, σηματοδοτούν τη νέα ψηφιακή εποχή του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού.

Από την ολική επαναφορά του mega brand ‘’GREECE’’ στην νέα εποχή δεν θα μπορούσε να λείψει και η στόχευση σε ανερχόμενα, δυναμικά κοινά, όπως οι digital nomads.

Τα οφέλη για την χώρα δεν είναι τόσο στο βραχυπρόθεσμο συνάλλαγμα από την καθημερινή κατανάλωση του συγκεκριμένου κοινού, όσο στην ανάδειξη της Ελλάδας σε «τεχνολογικό σταυροδρόμι», με μια δυναμική κοινότητα επαγγελματιών, Ελλήνων και αλλοδαπών, που θα προσφέρουν καινοτόμες ιδέες και πρακτικές.

Η νέα, μετα-covid εποχή για τον παγκόσμιο τουρισμό είναι ήδη εδώ.

Η Ελλάδα, δημιουργώντας ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης, βασισμένο στις αρχές της αειφορίας, με κέντρο τον άνθρωπο και σε αρμονία με το περιβάλλον, μπορεί να αναδειχθεί σε παγκόσμιο κέντρο αυθεντικού βιωματικού τουρισμού, όπου το σώμα, το πνεύμα και η ψυχή του ταξιδιώτη, ως μια ολότητα πλέον, όπως ορίζεται αυτή και από το αρχαιοελληνικό ευ ζην, θα απολαμβάνει την απόλυτη εμπειρία της αναγέννησης.

Για αυτό ‘’ALL YOU WANT IS GREECE’’

 

Πηγή: paskedi.gr